http://www.literaturasiarta.md/pressview.php?l=ro&idc=190&id=3092&zidc=4

În perioada 25 iulie – 2 august, în Complexul hotelier ,,Poiana Bradului’’ s-a desfăşurat Festivalul Internaţional de Artă din Republica Moldova, la care au participat artişti plastici consacrați din România, Canada, Olanda, Turcia și Moldova.

Festivalul este destinat artiştilor profesionişti şi copiilor talentaţi interesaţi de artă. Programul încurajează schimbul de idei, transferul cultural, colaborarea de a realiza proiectecomune.

Elvira Cemortan-Voloșin, președintele Centrului Cultural ARTELIT, membru al Uniunii Artiştilor Plastici din Moldova, membru UNESCO, organizează din 2004 tabere de creație cu statut international. ,,Am fost invitată ca artist plastic în România la o tabară de creație organizată de Clubul Rotary, într-o zonă foarte frumoasă ,,TESCAN’’ unde vin cei mai talentați artiști și compozitori. Văzînd atmosfera de acolo, m-am gîndit că și-n Moldova s-ar putea organiza așa ceva. Mă bucur nespus de mult că colaboratorii din Olanda, Moldova și România au contribuit la această ediție. Invitatul nostru a fost Victor Botnaru care a participat la proiect din HEVES, Ungaria și a dat un concert foarte frumos de muzică populară și astăzi am făcut vernisajul’’, a declarat dna Cemortan-Voloşin.

Fiecare pictor-amator și-a ales motivul, gîndurile ce-l frămîntă pentru creația sa…

Alexandru Medinschi, unul dintre cei mai talentați copii, ne-a mărturistit despre lucrările sale: ,,Lucrarea din ulei este un peisaj abstract, mărimea 90×90, instructorul fiind Anatol  Danilişin, iar lucrările în acuarelă reprezintă doi cocoși, în grafică, pe alta o bufniță.  Sculptura reprezintă un taur, ce semnifică  măiestrime, putere, dominare.  E  un taur abstractiv și este în proces de prefacere în bronz’’. Alexandru a participat la diverse festivaluri din România, Ungaria și Polonia. Se inspiră mai mult de la pictori consacrați care fac lucrări abstractive.

Bogdan Dumitriu din Bacău, România este la fel pasionat de pictură și a rămas impresionat de această tabară. ,,Aici am învățat tehnici noi, am pictat pentru prima oară cu ulei. Am fost ajutat să fac și o natură statică și chiar a ieșit ceva foarte frumos. Atmosfera e  placută, profesorii sunt îngăduitori și ne ajută tot timpul cînd avem probleme. Am trei tablouri…Primul l-am făcut abstract, al doiliea doar cu cuțite de paletă, o experiență unică, încercînd să reproduc niște imagini inedite. Al treilea tablou reprezintă o vază cu flori, pe care am avut-o în față. Iar în  triaj am reprezentat o cală, folosind și chit ca să iasă relief’’, ne-a relatat Bogdan.

Un alt elev din Bacău, Bogdan Perca a accentuat faptul că atunci cînd pictează se bazează mai mult pe natură, apoi a trecut la abstract. Exprimă în culori tot ceea ce simte și gîndește.

Două studente de la Colegiul ,,Artez Arnhem’’, din Olanda, Yvet Jansen și Elize Lieftink au fost invitate de profesori să picteze în cadrul acestei ediții. Pentru ele e o nouă experiență în domeniul artei și au rămas încîntate de oamenii de aici, pentru că sunt drăguți și prietenoși.

De la Clubul Rotary, Bacău, România ne-a onorat cu prezența Cristina și Sorin Petrescu. ,,Îmi pare bine că am reușit să organizăm această tabară. Copiii au dobîndit tehnici noi și au pus pe lance gîndirea lor. Promit că și la anu voi sprijini această tabără’’, a subliniat S.Petrescu.

Alexandra Can, directorul general al fabricii de marochinărie Artima, fiind prezentă la festival, a declarat că acest proiect merită să fie desfășurat în continuare, de a-l susține și că ar fi bine ca mai multe genuri de activități artistice, culturale să se organizeze în asemenea locuri pitorești.

Au fost create două comisii de jurizare, una de copii, iar a doua din cei maturi. Maturii i-au clasat pe toți participanții pe locul I, iar copiii i-au dat locul I lui Alexandru Medinschi, R.Moldova; locul II-Tatiana Secoie, Bacău, România; locul III- Stela Voloș, R.Moldova.

Tablourile expuse se vor vinde cu scopul de a acumula bani pentru a invita copiii cu aptitudini foarte bune, însă care n-au posibiliatea financiară de a participa la asemenea tabere, iar cele nevîndute vor fi ca exponate la mall pentru cîteva zile.